722 autó típusból csak 78- at nem tudtak ellopni a teszt alapján
A kulcs nélküli rendszerek témája napjainkban különösen aktuális, mivel a modern autóipar egyre inkább az innovatív, kényelmi és technológiai újítások felé mozdul el. Ezek a rendszerek lehetővé teszik, hogy a járművek zárását és indítását kulcs nélkül, vagy akár távolról is vezéreljük, ami jelentős kényelmi előnyt jelent a felhasználók számára. Ugyanakkor ez az innováció új biztonsági kihívásokat is hoz magával. Az autólopási módszerek fejlődése, különösen a keyless (kulcs nélküli) lopások terén, komoly fenyegetést jelenthet, hiszen a technológia sebezhetőségei kihasználhatóak a lopásra. A 2025- ös német autóklub az ADAC által végzett átfogó tesztek és vizsgálatok világosan rámutatnak arra, hogy bár egyes újabb modellek már korszerűbb védelemmel rendelkeznek, számos autó még mindig sebezhető maradt.
A kulcs nélküli rendszerek elterjedése és kihívásai
Az elmúlt években a kulcs nélküli rendszerek rohamosan elterjedtek a modern járművekben. A fogyasztóknak csak zsebben kell tárolni az autó kulcsát, vagy telefonon a megfelelő applikációt. A kilincset megfogva kinyílik, majd egy gomb nyomására be is indul az autó. Ezek a keyless go, szabadkezes vagy más néven kulcs nélküli rendszerek. Ezek nemcsak kényelmesebbek, de a legújabb technológiákkal is felszereltek.
Ezzel párhuzamosan azonban a technológia fejlődése új kihívásokat is hozott:
- Biztonsági sebezhetőségek: Bár a kulcs nélküli rendszerek kényelmi előnyöket kínálnak, számos esetben a biztonsági funkciók – például a kulcs automatikus leállítása vagy a mozgásérzékelők működése – nem működnek optimálisan, így a lopási módszerek egyre kifinomultabbá váltak.
- Technológiai különbségek: Az autógyártók között jelentős eltérések vannak abban, hogyan építik be a kulcs nélküli rendszereket. Míg néhány modell már korszerű, ultra-széles sávú (UWB) technológiával védi a járművet, addig mások esetében a védelem elmarad, ami sebezhetőséget eredményez.
- Innováció és ellensúlyozás: A kulcs nélküli rendszerek elterjedésével párhuzamosan a lopási módszerek is folyamatosan fejlődnek, ami arra kényszeríti a gyártókat, hogy folyamatosan fejlesszék a biztonsági megoldásaikat. Az innováció és a verseny azonban azt eredményezi, hogy az újabb modellek egyre biztonságosabbak lesznek, ugyanakkor a már elterjedt, korábbi rendszerek továbbra is kritikus pontot jelentenek.
Működési elvek
A kulcs nélküli rendszerek alapja az, hogy a járművek nem a hagyományos, mechanikus kulcs segítségével, hanem egy elektronikus kulccsal kommunikálnak. Ennek fő elemei a következők:
- Vezeték nélküli kommunikáció:
A rendszer egy rádiófrekvenciás (RF) kommunikációra épül, ahol a távirányító ad egyedi, titkosított kódokat, amelyeket a jármű beépített vevőegysége fogad. A kommunikáció általában egy meghatározott frekvenciasávon történik (433 MHz), de egyre gyakrabban használnak modern, nagy sávszélességű protokollokat is. - Passzív azonosítás:
A kulcs nélküli rendszerek általában úgy működnek, hogy a jármű automatikusan felismeri, ha az elektronikus kulcs a közelben van. Így például az ajtók zárjai automatikusan nyitnak, vagy a motorindítás is engedélyezett, amennyiben a kulcs jelen van. - Titkosítás és ugró kódok:
A biztonság növelése érdekében a rendszerek titkosított adatokat, ugrókódot használnak. Ez megakadályozza, hogy a rádiójel elfogása és későbbi újrajátszása révén illetéktelen személyek hozzáférjenek a jármű funkcióihoz. - Hitelesítési protokollok:
A jármű és a kulcstartó közötti kapcsolatot hitelesítési eljárások erősítik, így csak a hitelesített eszközök képesek kommunikálni a jármű rendszerével.
Használt technológiák és komponensek
A kulcs nélküli rendszerek több különböző technológiát és hardverelemet integrálnak a biztonságos és kényelmes működés érdekében:
- Elektronikus kulcs:
A távirányító egy kisméretű, hordozható eszköz, amely tartalmaz egy beépített adót, egy áramforrást. Ez folyamatosan készenléti üzemmódban van, hogy azonnal kommunikálhasson a járművel, ha annak közelébe kerül. - Vevőegység és vezérlőmodul:
Az autóba integrált egységek fogadják a kulcs jeleit, ellenőrzik az elküldött titkosított kódokat, és az alapján engedélyezik a zárak nyitását vagy a motor indítását. Ezek az egységek felelősek a kommunikáció titkosságának és integritásának megőrzéséért. - Rádiófrekvenciás technológiák:
A hagyományos RF-kommunikáció mellett egyre nagyobb szerepet kapnak az olyan modern technológiák, mint az Ultra- Wideband (UWB). Az UWB lehetővé teszi a pontos távolságmérését az eszközök között, így csökkenthető a távolsági támadások, például a adatátvitel támadások kockázata. - Egyéb kommunikációs protokollok:
Néhány rendszer Bluetooth Low Energy (BLE) vagy NFC technológiát is alkalmaz a közeli eszközök azonosítására és a járműhöz való csatlakozásra, különösen a belső funkciók és személyre szabott beállítások elérésére. - Biztonsági algoritmusok és titkosítás:
A kommunikáció során alkalmazott titkosítási módszerek és hitelesítési algoritmusok alapvető fontosságúak a rendszer integritásának megőrzésében, megakadályozva az adatok elfogását és manipulálását.
Keyless go, avagy a kulcs nélküli autólopás jelensége
A kulcs nélküli autórendszerek kényelmi előnyei mellett számos sebezhetőséget is rejt magukban, melyek új típusú autólopási módszerek megjelenéséhez vezettek. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a támadási módszereket, a tipikus sebezhetőségeket.
Támadási módszerek áttekintése
A kulcs nélküli rendszerek elleni támadások általában a rendszer rádiófrekvenciás kommunikációs mechanizmusának kihasználásán alapulnak. Néhány leggyakoribb módszer:
- Adat átviteli támadás:
Az elterjedt módszer, melynél két eszközt használnak. Az egyik eszköz a kulcstartó közelében helyezkedik el (például a tulajdonos otthona előtt), és felfogja a kulcs jelét. Ezt az jelet egy másik eszközhöz továbbítja a járműhöz, így a rendszer azt feltételezi, hogy a kulcs a közelben van, és lehetővé teszi az ajtók nyitását vagy a motor indítását. A kulcs nélküli rendszerek állandó készenléti állapota azt jelenti, hogy a jármű folyamatosan „figyeli” a környezetét, így ha a kulcstartó is aktív, könnyebben lehetőség nyílik a támadók számára a jelek elfogására. - Zavarás:
Egyes támadók a rádiófrekvenciás jelek blokkolásával akadályozzák meg a kulcs és a jármű közötti kommunikációt. Ez lehetővé teheti, hogy a rendszer hibásan működjön vagy a tulajdonos ne védje megfelelően az eszközt, így a támadó kihasználhatja a megszakított kommunikációt. - Jel ismétléses támadás:
Itt a támadó rögzíti a kulcs által kibocsátott jelet, majd később újrajátssza azt, megkerülve ezzel a titkosítás és a forgó kódok védelmét, ha a rendszer nem valós időben ellenőrzi a kód érvényességét. - Fizikai hozzáférés és manipuláció:
Bár a legtöbb támadás távoli módszereket alkalmaz, előfordulhatnak olyan esetek is, amikor a kulcshoz való közvetlen hozzáférés révén a támadó hozzáférhet a szükséges jelekhez.
ADAC német autóklub vizsgálatai és tesztelési eredményei
Az ADAC már több éve figyelemmel kíséri és teszteli a kulcs nélküli rendszerek biztonságát, hogy feltárja a modern autók sebezhetőségeit és rávilágítson a gyártók által alkalmazott védelem erősségeire és hiányosságaira. Az alábbiakban részletesen kifejtjük a vizsgálatok módszertanát, az elért eredményeket, valamint azt, mely modellek bizonyultak a legbiztonságosabbnak, illetve a legsebezhetőbbnek.
Csak mintegy egy tized részét (722-ből 78- at) nem sikerült „feltörni” az ADAC vizsgálatai szerint. 2016 óta az összes olyan járművet megvizsgálják, amelyek részt vesznek az ADAC autótesztjén, és jelenleg már több mint 700 modellről van szó. Itt két dolgot vizsgáltak, az egyik a sérülésmentes autózárnyitás, a másik az autó kulcs nélküli beindíthatósága egyéb trükkel.
Sajnos az elmúlt évekhez hasonlóan, ez idén is szomorú teszteredmény!
Hogy egy adott autó rendelkezik-e kulcs nélküli rendszerrel, azt a gyártó határozza meg. Azokra az autókra, amelyek itt nem szerepelnek, nem lehet megbízható következtetéseket levonni. Félni lehet attól, hogy a kulcs nélküli technológiával felszerelt autók többségét ilyen módszerrel ellophatják. Különösen azoknál az autóknál, amelyek UWB (Ultra-Wide-Band) technológiával vannak ellátva, eddig az ADAC által használt eszközökkel már nem sikerült kinyitni vagy elvinni őket, így jelenleg ezek jobban védettnek tekinthetők.
A mozgásérzékelővel ellátott járművek védelmét sebezhetőbbnek tartjuk, mivel ezek továbbra is ellophatók, amíg a mozgásérzékelő nem kapcsolja ki a kulcs funkcióit (ami márkánként akár fél órát is igénybe vehet). Eddig ezt a rendszert a tesztelt modellek 97%-nál tudták igazolni, azonban csak akkor, ha a kulcs legkésőbb öt perc után automatikusan kikapcsol, mivel ekkor végeztük a tesztet.
Bár a kulcs nélküli biztonsági rést már 2011-ben az ETH Zürich (Svájci Szövetségi Műszaki Egyetem) felismerte és közzétette, az ADAC által eddig tesztelt kulcs nélküli autók többsége nem lett jobban védett. A gyártóknak elegendő idejük volt volna arra, hogy legalább az összes új modell esetében egy biztonságosabb kulcs nélküli technológiát építsenek be, de ez még mindig nem mindenhol valósult meg.
A tesztelés módszertana és célja
Az ADAC kulcs nélküli rendszerek vizsgálatánál több cél tűződött ki:
- A sebezhetőségek feltérképezése: A tesztelés elsődleges célja annak felmérése, hogy a modern, kulcs nélküli rendszerekkel ellátott járművek mennyire ellenállóak a távoli, illetéktelen hozzáférést célzó támadásokkal szemben.
- Valós támadási forgatókönyvek szimulálása: A vizsgálatok során az ADAC olyan támadási módszereket alkalmaz, mint a adatátviteli támadás, a zavarás vagy az ismétléses támadás. Ezek segítségével a szakértők igyekeznek utánozni azokat a valós körülményeket, amelyek között egy bűnöző a kulcs nélküli rendszerek sebezhetőségeit kihasználhatja.
- Technikai és szoftveres ellenőrzések: A járművekbe integrált vevőegységek, titkosítási eljárások és autentikációs protokollok működését alaposan átvizsgálják, így feltérképezve, hogy mely rendszerek reagálnak hatékonyan a támadási kísérletekre.
- Folyamatos frissítések követése: Mivel az autógyártók folyamatosan fejlesztik rendszereiket, az ADAC vizsgálatai már 2016 óta rendszeresen kerülnek megújításra, így a legújabb modellek esetében is mérhető a biztonsági szint.
Ezen módszertani megközelítés révén a teszt célja nem csupán a sebezhetőségek feltárása, hanem az is, hogy a gyártók számára visszajelzést nyújtson a szükséges biztonsági fejlesztésekről, valamint a fogyasztók számára tájékoztató jelleggel szolgáljon a járművek védettségi szintjéről.
Tesztelt járművek eredményei
Az ADAC által tesztelt járművek száma meghaladja a 700 modellt, melyek között széles választék figyelhető meg az egyes gyártók által alkalmazott kulcs nélküli technológiák tekintetében. Az eredmények alapján:
- Magas sebezhetőség: A vizsgálatok megállapították, hogy a kulcs nélküli rendszerek többsége – a tesztelt 722 jármű közül mindössze körülbelül 10%-nál (78 modell) nem sikerült illetéktelenül hozzáférni – sebezhetőnek bizonyult. Ez azt jelenti, hogy a nagy többségben a járművek nyitása és motorindítása távoli, egyszerűbb technikai eszközökkel is megoldható volt.
- Változó védelem: A tesztelt eredmények széles skálán mozogtak, attól függően, hogy mely technológiákat használták az egyes modellekben. Azok a járművek, amelyekben korszerű, például Ultra-Wideband (UWB) technológiával védekeztek, sokkal ellenállóbbnak bizonyultak, míg a hagyományos RF-alapú rendszereknél nagyobb volt a kockázat.
- Technológiai fejlesztések hatása: Az eredmények azt is rávilágítanak, hogy bár az autógyártók elegendő időt kaptak a sebezhetőségek orvoslására, még mindig számos újabb modellnél fennáll a kockázat, különösen olyan esetekben, amikor a kulcs nélküli rendszer a beépített mozgásérzékelő funkciókra támaszkodik.
A Jaguar Land Rover az első autógyártó, amely 2018 óta beépítette az UWB technológiát az új modelljeibe. A gyártói adatok szerint a Discovery mellett ugyanez az új, kulcs nélküli technológia megtalálható a Range Rover, a Range Rover Sport (mindkettő 2018-as modellévtől), valamint a Jaguar E-Pace és az i-Pace modellekben.
2019 óta egyre több Audi (például A3, Q4 e-tron), Cupra (például: Born, Formentor), Seat (Leon), Škoda (például: Enyaq, Octavia) és Volkswagen (például: Golf 8, ID.-modellek, Caddy, T 7) autómodell UWB védelemmel van ellátva. BMW-től, Genesis-tól, GWM-től (Great Wall Motors), Hyundaitól, Kiától, Mercedes-től és Suzukitól szintén megjelentek már az első, jobb védelmet nyújtó modellek.
Hogyan védd meg az autódat, ha ilyen kulcsod van?
A járműtulajdonosok számos olyan lépést tehetnek, amelyekkel jelentősen csökkenthetik a kulcs nélküli rendszerek kihasználásának esélyét:
- Olcsó megoldásként a kulcsot, ha nem használjuk csomagoljuk alufóliába, vagy alumínium dobozba tegyük. Ez leárnyékolj a rádiójeleket a Faraday elv alapján.
- RFID-blokkoló tok használata:
A kulcs távirányítók képesek a rádiófrekvenciás jelek továbbítására, ezért célszerű olyan védőtokot vagy tasakot használni, amely RFID-blokkoló funkcióval rendelkezik. Ez megakadályozza, hogy a kulcstartó jelei távolról elfoghatók legyenek. - Megelőzés:
Kerülje el, hogy a kulcsot könnyen hozzáférhető helyeken, például ne az otthon ajtaja közelében tartsa. - Rendszeres szoftverfrissítések ellenőrzése:
Sok modern jármű rendelkezik szoftver frissítési lehetőséggel. A tulajdonosoknak rendszeresen ellenőrizniük kell, hogy elérhető-e újabb szoftververzió, amely javítja a kulcs nélküli rendszer biztonságát, és telepíteniük kell azokat. - Tudatosság és óvatosság:
A tulajdonosoknak érdemes tisztában lenniük a kulcs nélküli rendszerek sebezhetőségeivel, és figyelniük kell arra, ha például a jármű véletlenszerűen nyit vagy zár, vagy ha gyanús tevékenységet észlelnek a közelben. A gyors reagálás – például azonnali értesítés a rendőrség felé – segíthet a lopás megelőzésében. - Extra biztonsági rendszerek telepítése:
Egyes járműtulajdonosok számára megoldást jelenthet, ha a gyári rendszer mellett további, független riasztó- vagy immobilizer rendszert is telepítenek, vagy extra mechanikus kormány, vagy pedál zárakat, amelyek egy további védelmet jelentenek a lopások ellen.
Munkám során több mint 4000 autó zárnyitásában segítettem.
Ha nem tudod kinyitni az autódat keress bátran!
- Auto locksmith in Budapest – your lifesaver in emergencies - 2025-05-08
- Miként zajlik az autó zárbetét javítás? - 2025-04-26
- Autózár javítás gyorsan, roncsolás nélkül – lehetséges? - 2025-04-09