Az autókulcs története

Szerző: Szabó Dénes, okleveles autózár nyitó specialista

Régi gyújtáskapcsoló

Hogyan alakult az autókulcs története?

 

Az autóvezetés ma magában foglalja az ajtó kinyitását és beindítását, akár a kulcsos nyitásról, távirányítós vagy nyomógombos indításról beszélünk. Néhány autó még a saját ajtaját is kinyitja, amikor tulajdonosai megközelítik. De nem volt ez mindig így. Ebben a cikkünkben bemutatjuk a gépjármű védelem és indítás történetét a kezdetektől, a napjainkig használt modern megoldásokig.

 

Az első autóknak nem kellett védelem

 

Az autók lopás és betörés elleni védelme már régóta fennáll, de nem egészen olyan hosszú ideig, mint maga az autó. Még az első forgalomképes gépjárművek is rendelkeztek gyújtási rendszerekkel. Gyakran a járműveknek külön forgókapcsolójuk is volt az elektromos áramkör lezárására, mielőtt elindultak. Miután a gyújtás áramköre lezárult és az autó készen állt az indulásra, a sofőrnek ki kellett szállnia, és el kellett fordítania a kurblikart a jármű elején. 1920 körül egészen a korai autók nyitva voltak, így felesleges volt bezárni az ajtót. Valójában egyes autótípusokon még ajtó sem volt.

 

Az autó lopása lehetetlen a zárható gyújtótekercsnek köszönhetően

 

A forgókapcsoló helyett gyújtáskulcs használatával már nem volt szükség lopás elleni védelemre. 1900 körül az autó indítása meglehetősen összetett feladat volt, amely több lépésből állt, és amelyet csak megfelelően képzett sofőrök tudtak elsajátítani. Ennek eredményeként az autólopás nem volt kérdés és a lopások elrettentése nem volt annyira az autógyártók napirendjén. 

 

Első gyújtáskapcsoló

 

Később azonban ezek a gyújtáskapcsolók az autók lopás elleni védelmének alapjává válnak – feltéve, hogy lehetőség van a kapcsolók reteszelésére. Miután a kapcsolót kikapcsolt helyzetbe állították és az áramlás megszakadt, csak a kulcs tulajdonosa tudta volna újra visszakapcsolni, ami lehetetlenné tette illetéktelen személyek számára a kocsival való elhajtást.

 

Az első autózár-rendszere

 

1911-ben kezdték meg a kulcshoz szükséges gyújtáskapcsolók alkalmazását. A járművezetőknek be kellett dugniuk a kulcsot a gyújtáskapcsolóba és be kell kapcsolniuk. A zárban lévő apró, nem látványos kulcs nélkül lehetetlen volt elfordítani a gyújtás gombot. Ez volt a lopáselhárító rendszerek kezdete. 

A gépkocsik reteszelő rendszereinek központi eleme az autók védelme azoktól az emberektől, akik be akarnak törni, és anélkül rabolják el tartalmukat, hogy ellopják őket. 

 

Ősrégi gyújtáskapcsoló

 

Nagyobb biztonság és kényelem: az autók lezárása egyre nagyobb teret hódít

 

A zárható autók csak akkor kerültek be a képbe, amikor az 1920-as években népszerűvé váltak a fedéllappal, ajtókkal és zárt tetővel rendelkező kivitelek. Az új trendek gyakorlati elrettentést kínáltak a rongálás és lopás ellen. A sofőrök biztonságosan otthagyhatták az autóikban lévő tárgyakat – hacsak a bűnözők nem voltak hajlandók betörni az ablakokat. A gyújtás, majd a teljes fedélzeti elektromos rendszer deaktiválásának és az autó belsejének lezárásának kombinációját körülbelül 80 évvel ezelőtt fogalmazták meg, és mind a mai napig bevett gyakorlat.

 

Egy mindenki számára – kombinált ajtó és gyújtáskulcs

 

Gyújtáskapcsoló

 

Az 1960-as évekig egyes autóknál még mindig más kulcsok voltak az ajtókhoz és a gyújtáshoz. A minden célra szolgáló kombinált kulcs, a mai zárrendszerek elődje, az évtized múltával egyre népszerűbbé vált. A sofőrök a kulcs segítségével indították be az autót, rövid ideig, de erőteljesen az óramutató járásával megegyező irányba forgatva a gyújtásban.

 

Modern megoldások

 

Az elmúlt tíz évben a Keyless Go rendszerek megjelenése azt jelentette, hogy egy külön indítógombot alkalmaznak az autókba – amit a sofőrök már az 1920-as években ismertek.

Azóta a 21. század elején a gyújtáskapcsolóktól és az autó minden ajtajának bezárásától a kulcs nélküli rendszerekig fejlődtek. Tökéletesen kulcs nélküli, amely az okostelefonon keresztül magas biztonsági szinten működik.

A tökéletesen kulcs nélküli alkalmazással az autó belsejében található érzékelők észlelik a vezető okostelefonját, amikor a sofőr megközelíti az autót. Ha ez megtörténik, a rendszer kinyitja az autót anélkül, hogy a vezetőnek meg kellene találnia a kulcsait, beindítja a motort, és az út befejeztével újra bezárja. Ezután egy másik kulcsot továbbít a felhőn keresztül más okostelefonokra egy biztonságos folyamat során, amelyet védenek az illetéktelen felek hozzáférése ellen. Ily módon a megosztó szolgáltatók és a flottaüzemeltetők rugalmasan kezelhetik, hogy ki és mikor fér hozzá járműveikhez.

 

Szabó Dénes

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hívj most! +36 20 575-15-95