Te tudod, hogyan működnek a gépkocsi ajtózárak?
Magyarországon a legtöbb autónak még mindig van zárja, bár az is igaz hogy ezt, illetve ezeket egyre ritkábban használjuk a klasszikus módon. De tudod, hogyan működnek a gépkocsi ajtózárak? Illetve, hogy időnként igenis jó lenne használni, ha már van? Ennek részleteiről írunk a mai cikkben.
Hol működnek még a gépkocsi ajtózárak autónkon?
Ahogy fejlődik a technológia, egyre kevesebb helyen használunk már mechanikai, kulccsal működő zárakat. Jelenleg a legtöbb autóban az átmeneti megoldást találjuk: általában távirányítós a kocsi bicskakulcsa, ezért gombbal nyitjuk, de a kulccsal kell indítani az autót és leszedni a tanksapkát. A csomagtartót jellemzően tudjuk az autóból vagy távirányítóval, esetleg kulccsal is nyitni.
Szerencsés, vagy inkább normális esetben az előbb felsorolt zárakhoz azonos kulcs szükséges, mert ha nem, akkor nagyobb kulcscsomóval kell megközelítenünk az autónkat, mint ami egy átlagos panellakáshoz szükséges…
Az érdekes azonban az, hogy a mai autók esetében sok olyan rohangál köztünk, amelynek soha nem volt bedugva a kulcsa a zárba, hiszen távirányítóval nyitni a kocsit igazán kényelmes dolog – ki vesződne hát a klasszikus zárral?
Belegondoltál már abba, hogy a távirányító segítség vagy ellenség?
Most lehet, hogy meglepetten húzod fel szemöldököd az előző kérdésre: hogy lehetne ellenségem a távirányítós autó kulcsom?
Képzeld el, hogy valami miatt nem pittyen a kocsi, nem kattan a csomagtartó zárja hiába nyomod a távirányítót. Ilyenkor persze nem esel kétségbe, lehet, hogy csak lemerült, de hiába dugod be a kulcsot a zárba így sem történik semmi. Nem meglepő: ahogy a Mátrixban is mondta Morpheus, „most használod először”. És bizony a zár, amit soha nem vettél még igénybe, lehet, hogy időközben megmakacsolta magát.
Gondolj bele hány forró delet és fagyos éjszakát kellett átvészelnie ennek a zárnak szabadban? Hány vízcsepp gördült le rajta, hányszor folyt bele az olvadt hólé, vagy csapódott fel rá a latyak? Bár a rendszer úgy lett kialakítva, hogy bírja a kiképzést, de legyünk őszinték, a fentiek közül egyik sem tesz neki kifejezetten jót. Előfordulhat, hogy az évek alatt „elmacskásodik”, míg végül egy nap fogja magát, és nem működik. Ha peched van, akkor ez a nap egybeesik azzal, amikor a távirányítód romlik el, és akkor a kocsi teljesen nyithatatlanná válik.
Hogyan előzd meg a gépkocsi ajtózárak elégtelen működését?
A probléma megelőzése a világ legegyszerűbb feladata: évszakonként legalább egyszer használd a zárat a klasszikus módon, így ellenőrizve, hogy minden rendben odabent. Ha bármi hibát tapasztalsz, akkor pedig ne várd meg, míg Murphy a színre lép: hívj fel minket, hogy oldjuk meg a problémát!
(Ugyanez a helyzet egyébként a távirányítóval: ha csökken a lelkesedése és már csak közelebbről, vagy egy bizonyos szögből nyitja az autót, akkor ideje elhozni egy elemcserére, ne várd meg, amíg teljesen lemerül.)
Ha végképp nem segít semmi, és a fenti tanácsok már eső után köpönyeg, akkor pedig hívj minket: a bezárt, zárkárosult autót is roncsolásmentesen ki tudjuk nyitni neked!
Munkám során több mint 4000 autó zárnyitásában segítettem.
Ha nem tudod kinyitni az autódat keress bátran!
- Auto locksmith in Budapest – your lifesaver in emergencies - 2025-05-08
- Miként zajlik az autó zárbetét javítás? - 2025-04-26
- Autózár javítás gyorsan, roncsolás nélkül – lehetséges? - 2025-04-09