Melyik kulcs nélküli indítású autó lopható el percek alatt? 800 autó lopástesztje

Szerző: Szabó Dénes, okleveles autózár nyitó specialista

Kulcs nélküli autók lopástesztje

Kulcs nélküli ajtónyitás – kényelem vagy kockázat?

 

A kulcs nélküli autónyitás a világ egyik legkényelmesebb dolga, hiszen többet nem kell azon aggódnod, melyik zsebedben van a kulcs, vagy hogyan kotord elő a táskád aljáról, ha tele a kezed. De vajon mennyire tekinthető biztonságosnak? Lehet, hogy a tolvajok dolgát is megkönnyíted vele? Bemutatjuk a technológiát, a veszélyeket és azt is, hogyan tehetsz ellene!

 

Hogyan működik a kulcs nélküli autónyitás?

 

A kulcs nélküli autónyitás – amit gyakran „Keyless Go” néven is emlegetnek – azt jelenti, hogy a jármű automatikusan felismeri a kulcs elektronikus jelét akkor is, ha az a tulajdonos zsebében vagy táskájában van, így fizikai kulcs használata nélkül nyitható és indítható az autó. A rendszer egy rádiófrekvenciás kommunikációra épül, amely során az autó és a kulcs egymástól néhány méteres távolságon belül hitelesítik egymást. (Wikipedia)

Ez a technológia rendkívül kényelmes, hiszen nem kell kulccsal vacakolni, elég megérinteni az ajtó kilincsét, vagy indításkor a start gombot. Ugyanakkor éppen ez a vezeték nélküli jel az, amely biztonsági kockázatot jelenthet az autódra. 

 

Milyen veszélyeket rejt a kulcs nélküli autónyitás?

 

Az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, Német Autóklub) egy 2025-ös cikkben írt arról, hogy a kulcs nélküli rendszerek sebezhetők lehetnek az úgynevezett jelismétléses (relay attack) technikákkal szemben. A módszer lényege, hogy a tolvajok apró jelismétlő eszközöket használnak; az egyik eszköz felveszi a jelet a kulcsról, a másik eszköz pedig a járműnél sugározza azt, így a rendszer azt hiszi, hogy a kulcs valóban a közelben van. Képzeld el,  hogy otthon ülsz vagy egy bevásárlóközpontban sétálsz, abban a biztos tudatban, hogy az autód a ház előtt/garázsban pihen. Talán észre sem veszed, hogy a társasház folyosóján, az ablakod alatt, vagy a mélygarázs egyik oszlopa mögött bujkál valaki egy eszközzel, ami felveszi a zsebedben lévő kulcsod által sugárzott jelet, míg valaki más parkolóban „lejátssza” azt, így az autód azt hiszi, ott állsz mellette. Akár többszáz méterre is ki lehet terjeszteni a jelet.

Ennek eredményeként az ajtó kinyílik, és akár el is indítható a motor – mindezt fizikailag jelenlévő kulcs nélkül. Ezután az autó problémamentesen használható, amíg ki nem ürül a benzintank, és le nem áll újra. (A használat meghosszabbítható, ha a tolvajok járó motor mellett tankolnak – ilyenre is volt már példa.)

Az ADAC felmérése szerint a vizsgált járművek nagy részénél a kulcs nélküli rendszerek nem nyújtottak elegendő védelmet az ilyen típusú támadások ellen. 2016 óta 800 modellt teszteltek, ebből körülbelül 15 % nyújtott biztonságot relay attack ellen.

 

Az ADAC oldaláról letölthető (német nyelvű) dokumentumban egyenként is meg tudod nézni, melyik autók mentek át a teszten.

Utólag beszerelt keyless go rendszerek esetén az arány még rosszabb, hiszen ezeknél az eszközöknél az a cél, hogy minél több autóba beszerelhető legyen, minél több embernek el tudják adni, nem pedig az, hogy biztonságot nyújtson.

Ez a típusú lopás gyors és csendes: sok esetben nem hagy nyomot, így akár kétszeresen is pórul járhatsz: a rendőrség és a biztosító sokszor nem partnered a helyzet megoldásában, hiszen külsérelmi nyom hiányában nem bizonyítható a lopás ténye.

Vizsgálták az autó illegális elektromos kinyitását, és az indíthatóságát is.

 

Nézzük mely modellek buktak el az elektromos ajtónyitás és indíthatósági teszten?

 

  1. Audi A3 2020, 2024
  2. Audi A6 Avant  e-tron 2024
  3. Audi Q4 2024
  4. Audi Q5  e-tron 2021
  5. Audi Q6 e- tron 2024
  6. Bmw 120d 2024
  7. Bmw 120m 2024
  8. Bmw 520d 2023
  9. Bmw 520i 2025
  10. Bmw 740d 2022
  11. Bmw i5 2023
  12. Bmw iX xDrive 2021
  13. Bmw iX 2021
  14. Bmw iX1 xDrive 2021
  15. Bmw iX2 xDrive 2023
  16. Bmw X1 2023
  17. Bmw X3 2024
  18. Bmw X5 2024
  19. Cupra modelljei
  20. Ford Explorer 2024
  21. Ford Tourneo 2022, 2025
  22. Hyundai Ioniq 5N 2024
  23. Hyundai Ioniq 9 2025
  24. Hyundai Tucson 2022
  25. Jaguár E- Pace 2018
  26. Jaguár I- Pace 2018
  27. Kia EV3 2024
  28. Kia EV9 GT
  29. Kia Nitro 2022
  30. Kia Soreno 2024
  31. Kia Sportage 2025
  32. Land Rover Defender 2025
  33. Land Rover Discovery 2022
  34. Land Rover  2019, 2022
  35. Lexus RX450h 2024
  36. Mini Aceman SE 2024
  37. Mini Cooper C 2025
  38. Mini Cooper E 2024
  39. Mini Cooper Countryman 2024
  40. Peugeot 3008 2024
  41. Porsche Macan 2024
  42. Seat Leon 2020, 2021
  43. Skoda Enyaq 2021, 2022,2023, 2025
  44. Skoda Enyaq RS 2022
  45. Skoda Enyaq 85 2024
  46. Skoda Kodiaq 2024
  47. Skoda Octavia 2020, 2024, 2025
  48. Skoda Super B 2024
  49. Suzuki Swace 2020
  50. Suzuki Swift 2024
  51. Volkswagen Arteon 2022
  52. Volkswagen Caddy 2020
  53. Volkswagen Golf 8 2019, 2020 2021, 2022, 2025
  54. Volkswagen Golf 8 variant 2020, 2024
  55. Volkswagen ID3 2020, 2023
  56. Volkswagen ID4 GTX 2021
  57. Volkswagen ID5 2022
  58. Volkswagen ID7 2023, 2024
  59. Volkswagen Buzz 2022
  60. Volkswagen Polo 2021
  61. Volkswagen Tayron 2025
  62. Volkswagen Taigo 2022
  63. Volkswagen Tiguan 2024, 2025
  64. Volkswagen T7 2022
  65. Volkswagen T-cross 2022
  66. Volvo EX30 2024, 2025
  67. Volvo EX90 2025

 

Mit tehetsz az autód biztonságáért?

 

Bár a hiba nem a technológiában van, a kulcs nélküli rendszer kényelme bizonyos kockázatokkal jár együtt. Tökéletes megoldás még nincs erre, de van néhány tippünk, hogyan óvhatod meg a kocsidat:

Tartsd a kulcsot jelblokkoló tokban

A speciális „Faraday” tok vagy akár egy fémdoboz segíthet blokkolni a kulcs jeleit, így nehezebben tudják azokat felerősíteni és továbbítani. Kicsit „sufnituning” megoldás, de az alufóliával betekerés is működhet, illetve egyesek a hűtőben vagy a mikróban tartják a kulcsot. Ez utóbbiaknál a szerencse is közrejátszik, hiszen nem minden típus blokkolja a rádiójeleket, ráadásul sem a túl hideg, sem a mikróban melegítés nem tesz jót a kulcsnak.

Szintén segít, ha a kulcsodat nem az előszobában (kabátzsebben vagy polcon) tartod, hanem a lakás belsőbb részében alakítasz ki neki helyet, hiszen a rádiójelek a távolsággal és a falak közbeiktatásával gyengülnek.

Kapcsold ki a kulcs nélküli funkciót, ha lehetséges

Sok modern járműben beállítható, hogy a keyless funkció ne legyen aktív minden használatkor. Bár ezzel elveszted a technológia nyújtotta kényelmet is, de  jelentősen csökkenti a támadási felületet. 

Biztonságos parkolás

A zárt garázs, jól megvilágított parkolóhely és egyéb mechanikai megoldások – például kormányzár – tovább növelik az autód biztonságát. Ezek nem csak a lopást akadályozzák meg, hanem el is riaszthatják a potenciális tolvajokat.

Lopásgátló eszközök

Egyéb védelmi megoldások, mint GPS-követők vagy mechanikus zárak segíthetnek abban, hogy elriaszd, vagy lefüleld a tolvajokat. 

Egyéb módszerek

Az ADAC javaslatot tett a cikkben arra is, hogy a gyártók ultraszéles sávú technológiát (UWB) építsenek be a kulcsokba, amelyek a rádiójelek terjedési ideje alapján pontosan meg tudják határozni a jármű és a kulcs közötti fizikai távolságot. Ez nem teljesen újszerű, a Jaguar Land Rover modellekbe már 2018 óta szerelnek be ilyet, és 2019 óta egyre több autóban alkalmazza például az Audi, Seat, Volkswagen, Mercedes és több más gyártó is.

Emellett korábban is voltak már különböző kísérletek arra a gyártók részéről, hogyan tegyék biztonságosabbá a kulcs nélküli indítást;

  • a Ford mozgásérzékelőt tett a kulcsba, mondván, hogy ha az nem mozog, akkor nem valószínű, hogy az ember közeledik az autóhoz, tehát nem is fognak kinyílni az ajtók. Ha pedig a kulcs távolodik az autótól automatikusan bezáródnak az ajtók. Önmagában ezt a megoldást nem tartja az ADAC biztonságosnak. 
  • A Hyundai mobilalkalmazással támogatta meg a technikát, kulcs helyett a telefon nyitja az autót, amit Bluetooth kapcsolattal akár távolról is be lehet indítani.
  • Az Apple az ismert FaceID alkalmazást védette le autózárakra is. Ez elvileg nem csupán az autó nyitására képes, de automatikusan beállítja a felhasználóhoz tartozó üléshelyzetet, kormánymagasságot és egyéb paramétereket is.
  • A Bosch Pefectly Keyless megoldása szintén telefonos applikációval működik, de NFC helyett Bluetooth-on keresztül kommunikál, így a telefont nem kell elővenni az autó nyitásához.

 

Az okostelefonos megoldások esetén az ADAC azt javasolja, hogy lehessen az autóra külön jelszót beállítani a mobilban, ellenkező esetben elég a telefont ellopni, és a tolvajok vihetik azonnal az autót is. Ugyanakkor a technológia sokkal kényelmetlenebbé válna, ha az autó használata előtt minden alkalommal be kellene pötyögni egy jelszót a telefonba.

A kulcs nélküli autónyitás kényelmes megoldás, ugyanakkor a kockázataival érdemes tisztában lenned. A rádiófrekvenciás kommunikációra épülő rendszerek sajnos biztonsági réseket tartalmazhatnak, amelyeket a tolvajok relay technikákkal használhatnak ki. Használd tudatosan a technológiát, kombináld mechanikai és elektronikus védelmi intézkedésekkel, és ahol lehetséges minimalizáld a digitális jelküldést. Ez különösen fontos, ha a jármű hosszabb időre, például épületek vagy mélygarázsok közelébe kerül. Ha új autót vásárolsz, nézz utána, hogy az alapfelszereltségben vagy az extrák között szerepel-e az UWB technológia.

Egy okos, átgondolt biztonsági stratégia nemcsak megnyugtatóbb, de valóban hatékonyabb védelmet is nyújthat az autód számára!

Szabó Dénes

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hívj most! +36 20 575-15-95